Vastuullisuusviestintä
logo

Vastuullisuusviestintä – yrityksen arvokas kilpailutekijä

Nykyisessä markkinatilanteessa sidosryhmät odottavat yritykseltä kuin yritykseltä vaikuttavaa ja edistyksellistä vastuullisuustyötä. Siksi vastuullisuus kannattaa valjastaa viimeistään nyt bisneksen ytimeen. Vastuullisesti toimiva yritys on osa ratkaisua, ei ongelmaa. Se luo ympärilleen hyvää.

Vastuullisuusviestintä perustuu aina yrityksen olennaisiin vastuullisuustekoihin, jotka voivat koskea ympäristöä, ihmisiä, taloutta ja hallintotapaa. Ilman tekoja ei ole mitään, mistä viestiä. Ansiokkaasta vastuullisuustyöstä ei parane jäädä tuppisuuksi, vaan sanoittaa vastuulliset teot kaikkien kuuluviin.

Tietoon pohjautuva, läpinäkyvä ja konkretiaa tarjoava vastuullisuusviestintä on kallisarvoinen kilpailutekijä. Se herättää luottamusta. Parhaimmillaan vastuullisuusviestintä tuo tullessaan myönteistä mainetta, ainutlaatuista näkyvyyttä ja lisää sitoutuvia asiakkaita – ja vaikka mitä muuta.

Ota siis organisaatiosi vastuullisuustyöstä ja vastuullisuusviestinnästä kaikki hyöty irti.

10 hyvää syytä, miksi vastuullisuusviestintä kannattaa

1. Viestinnän avulla yrityksesi sanoittaa ääneen, mitä se tekee vastuullisuusteemojen eteen. Näin yritysvastuu hahmottuu käytännönläheisiksi toimenpiteiksi ja tavoitteiksi. Avoin viestintä valaisee, millä tavoin ja miksi yrityksesi toimii eri vastuullisuuden näkökulmat huomioiden.

2. Viestimällä yrityksesi pystyy avaamaan jo toteutuneita saavutuksiaan, nykytilannettaan ja tulevaisuuden tavoitteitaan. Viestintä antaa yrityksellesi keinon tunnustaa, missä nyt mennään. Vastuullisuustyö on matka, joten oman toiminnan keskeneräisyyttä ei tarvitse pelätä.

3. Vain viestintä tekee vastuullisuustyön näkyväksi. Kun yrityksesi viestii olennaisista vastuullisuusteoistaan, se saa positiivista näkyvyyttä sidosryhmiensä keskuudessa. Nykyään niin asiakkaat, yhteistyökumppanit, rahoittajat kuin sijoittajatkin arvostavat vastuullisuutta.

4. Vastuullisuusviestintä lisää yrityksesi myönteistä mainetta potentiaalisten työnhakijoiden silmissä. Kun yrityksesi onnistuu sitouttamaan nykyiset työntekijänsä motivoivaan vastuullisuustyöhön, sana kiirii usein ulkopuolelle positiivisena työnantajamielikuvana.

5. Läpinäkyvä ja rehellinen vastuullisuusviestintä parantaa brändisi luotettavuutta ja uskottavuutta. Kun yrityksesi kertoo todennetuista ja konkreettisista toimenpiteistään, se pystyy rakentamaan kilpailuetua muihin nähden. Luotettava brändi houkuttelee asiakkaita.

6. Kestävyysraportointi on virallinen keino johtaa ja jäsentää yrityksesi vastuullisuustyötä. Esimerkiksi EU:n kestävyysraportointidirektiivin avulla toteutettu raportti tarjoaa viestinnälle rutkasti arvokasta materiaalia, jota voi hyödyntää monikanavaisesti sisällöntuotannossa.

7. Vakuuttava vastuullisuusviestintä voi olla kriittinen tekijä, jotta merkittävä kauppa toteutuu. Kun yrityksesi toteuttaa vastuullisuusraportin ja viestii omasta vastuullisuustyöstään eteenpäin, se voi ansaita ja säilyttää paikkansa osana isomman yrityksen alihankintaketjua.

8. Perusteellisen vastuullisuustyön ja vastuullisuusraportoinnin ansiosta yrityksesi ymmärrys vastuullisuustoimien vaikutuksista lisääntyy. Tämä tarjoaa jatkossa loistavan mahdollisuuden entistä vaikuttavammalle ja kunnianhimoisemmalle vastuullisuustyölle ja -viestinnälle.

9. Vastuullisuusviestinnän avulla yrityksesi voi saavuttaa omalla alallaan edelläkävijän roolin. Edelläkävijöitä katsotaan ylöspäin. Koska kestävyyskysymysten huomiointi on jo monelle yritykselle peruskauraa, oman vastuullisuustyön ainutlaatuisia piirteitä kannattaa korostaa.

10. Tekojen ja viestinnän avulla yrityksesi voi kirittää muitakin organisaatioita vastuullisuustyössä. Yhtä lailla vaikuttava vastuullisuusviestintä puree kuluttajiin ja saa heidät valitsemaan entistä kestävämmin. Niinpä sinunkin yritykselläsi voi olla todellista yhteiskunnallista muutosvoimaa.

Nelli

Murrosmedian vastuullisuusviestinnän kulmakivet

Viestintäyrittäjänä pyrin siihen, että tulevaisuudessa vastuullisuusviestinnästä ei tarvitsisi puhua erikseen vastuullisena viestintänä. Vastuullisuus tulisi olla jokaisessa organisaatiossa niin sisäänrakennettu voimavara, ettei sitä ole tarpeen alleviivata enää viestinnän keinoin.

Toistaiseksi tekemistä riittää yhdessä jos toisessakin yrityksessä ja organisaatiossa. Niinpä liikkeelle kannattaa lähteä sopivan realistisella mutta riittävän kunnianhimoisella asenteella. Vastuullisuus on pitkäjänteinen tie, ja matkan varrella on koko ajan varaa kehittyä.

Mitä vastuullisuusviestintä sitten tarkoittaa Murrosmedialle?

Vastuullisuusviestintä on sitä, että organisaation aidoista arvoista, olennaisesta vastuullisuustyöstä, konkreettisista saavutuksista ja realistisista tavoitteista viestitään läpinäkyvästi, selkeästi ja uskottavasti – sekä yrityksen sisällä että sen ulkopuolelle. Pyrkimyksenä ei ole minimoida pelkästään haittoja vaan saada aikaan positiivista yhteiskunnallista muutosta.

Murrosmedian vastuullisuusviestintä pohjautuu seuraaviin arvoihin:

AVOIMUUS

Asioiden peittely ei johda mihinkään. On parempi olla raa’an rehellinen ja mahdollisimman läpinäkyvä. Avoin viestintä valaisee yrityksen toimintaa eri näkökulmista. Avoimuus on myös armollista, koska se tarjoaa mahdollisuuden olla epätäydellinen. Onnistumiset ja epäonnistumiset kuuluvat asiaan. Keskeneräisyydestä versoo merkityksellisiä saavutuksia, ja joka askeleesta kannattaa viestiä vastuullisuuden polulla.

INNOSTUS

Monimutkaisilta tuntuvista vastuullisuuden teemoista voi olla joskus vaikea saada kunnolla otetta. Silti niistäkin voi viestiä ymmärrettävästi ja luovasti – ja ennen kaikkea innostavasti. Parhaimmillaan vaikuttava vastuullisuusviestintä kannustaa muitakin tekemään vastuullisia tekoja. Innostus on polttoainetta oivaltavalle, samaistuttavalle ja houkuttelevalle viestinnälle. Vastuullisuusviestinnän ei tarvitse olla turhan vakavaa.

ROHKEUS

Vastuullisuuskysymykset eivät ole aina pelkästään helppoja, hauskoja tai mukavia. Niiden ratkaisemiseen voi liittyä tunteita laidasta laitaan: toisaalta voimattomuutta ja häpeää, toisaalta inspiroitumista ja toiveikkuutta. Kaikesta huolimatta vaikeista asioista on syytä puhua, eikä sivuuttaa niitä olankohautuksella. Aito vastuullisuuspuhe vaatii rehtiä rohkeutta. Arkailematon viestintä kantaa ennen pitkää hedelmää.

Tutustu Murrosmedian vastuullisuusviestinnän palveluihin

Sisällöntuotanto

Sisällöntuotanto lisää organisaatiosi vastuullisuustyön vaikuttavuutta ja uskottavuutta. Sen ansiosta vastuullisuustyö ei jää pimentoon, vaan saavuttaa ansaitsemansa näkyvyyden eri kanavissa. Kestävyysraportti on erinomainen lähde vakuuttavalle sisällöntuotannolle.

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi tarjoaa organisaatiosi vastuullisuustyölle hyvää näkyvyyttä, kun tärkeimmät vastuullisuusteemat on tunnistettu ensin avainsanatutkimuksen avulla. Vastuullisuuden esille tuominen on tärkeä kilpailuvaltti, joka herättää samat arvot jakavien ihmisten kiinnostuksen.

Copywriting

Vastuullisuustyöllä on aina merkitystä, sillä se tähtää entistä kestävämpään liiketoimintaan. Tätä pitkäjänteistä työtä ei kuitenkaan kannata jättää sivuosaan vaan kertoa siitä ulospäin – myös myynnillisissä teksteissä. Onhan perusteellinen vastuullisuustyö tuottoisa myyntivaltti.

Viestinnän sparraus

Vastuullisuuden teemat voivat tuntua aluksi hurjilta möhkäleiltä ja vastuullisuustekojen sanoittaminen hankalalta. Sparraus tarjoaa neuvoja, miten vaikuttavaa vastuullisuusviestintää tehdään – ja mitä vastuullisuudesta viestiessä on syytä muistaa ja mitä taas välttää.

Oikoluku

Oikoluku on vastuullisuusviestinnässä valtavan tärkeää. Kielenhuollon ansiosta sormien läpi ei pääse julki mitään puolivillaista. Oikeakielisyys ja ymmärrettävyys takaavat, että tekstisisältö on luotettavaa. Jos teksti vilisee kirjoitusvirheitä ja epäselviä ilmauksia, sitä on vaikeaa uskoa.

Toimittajan työ

Journalistisilla jutuilla on todellista vaikuttavuutta, sillä ne lisäävät ihmisten tietoisuutta tärkeistä kestävyysteemoista. Parhaimmillaan hyvin perusteltu faktatieto ja koskettavat tarinat lisäävät vastuullista toimintaa. Media-artikkeleissa aidosti kiinnostava näkökulma ratkaisee.

Tietosuojaseloste
Verkkosivut: Toni Leppänen, valokuvat: Laura Karlin / L. Karlin Creative